Zuid-India: van Chennai (Madras) naar Mumbai (Bombay)

Madurai

Woensdag

Om 8u00 op stap door Madurai. Het is een drukke stad, met veel bussen, bromfietsen en tuktuks. We laten ons door de stad rondrijden in een riksja, één persoon per voertuig, gezien de frêle postuur van de drivers die met blote voeten op de trappers hun fiets voortpeddelen. Zij zijn de onderste laag in het Indiase taxiwezen en je kan hen best wat inkomsten gunnen. Bovendien komen ze in de kleinste straatjes. Het is wel een lastige job: op iedere kleine helling moeten ze van de fiets om te duwen en de andere weggebruikers negeren hen volkomen. Onderweg zien we hoe het vuil van de straten wordt geveegd door vrouwen en weggevoerd met bakfietsen, zodat een deel van de vieze troep toch verdwenen is.
We bezoeken het Tirumalai paleis, de voormalige residentie van de plaatselijke dynastie en het Britse koloniale bestuur. Het immense binnenplein met zijn statige kolommen heeft nog niets van zijn grandeur verloren. Binnenin is een klein archeologisch museum. Daarna rijden we naar het Gandhi memorial museum. We stoppen eerst bij de kleurrijke groentemarkt en dan bij een wasserij aan de rivier. Hier is het hard werken voor een aalmoes.
Het Gandhi memorial museum biedt een prachtig overzicht van de geschiedenis van India sinds de Britse koloniale overheersing. Of hoe India uitgezogen en vernederd werd door de Britten, hoe de Indiërs meegesleurd werden in de Britse oorlogsavonturen en hoe Gandhi op een vreedzame manier het koloniale juk heeft afgegooid. Nogal confronterend, vooral door onze eigen Belgische politiek in Congo.
De Meenakshi Amman Tempel, gewijd aan de godin Meenakshi ('met de vissenogen') is het hoogtepunt van de Zuid-Indische tempelarchitectuur. Volgens de mythologie werd Meenakshi geboren met drie borsten. Als ze haar echtgenoot zou vinden, zou haar overbodige borst wegsmelten en kijk, toen ze Shiva ontmoette gebeurde het wonder. Hoewel ze elkaar eerst deze plaats bevochten, nam Shiva haar op in zijn vrouwenverzameling. Eind goed, al goed.
De toegang is zeer strikt geregeld: je wordt gefouilleerd, camera's zijn niet toegelaten en ook op de kledij wordt gelet. De tempel wordt druk bezorgd door zwangere vrouwen die hier gezegende armbanden om de pols krijgen. Het gerinkel ervan zou rustgevend zijn voor de baby en een voorspoedige bevalling bevorderen.
Na de middag lopen we in de reusachtige Pudhu Mandapa, een soort bazar in een kolommengalerij naast de tempel en 's avonds wonen we een bizar ritueel bij: Shiva wordt uit zijn dagverblijf gehaald en onder luid getrommel en vals geschetter van trompetten naar de slaapstede van Meenakshi gebracht. Honderden geëxalteerde aanbidders volgen de optocht. Dit zal waarschijnlijk wel een diepere betekenis hebben die ons is ontgaan.
Kom je ooit in Madurai, ga dan eten in het Anna Meenakshi restaurant. Vriendelijke bediening, lekkere Zuid-Indiase specialiteiten en goedkoop. En ze draaien er westerse classics!

Nathalie

Wat een prachtige, tot de verbeelding sprekende verhalen hebben die Indiërs toch.... geniet van de fantasie van het land!