Zuid-India: van Chennai (Madras) naar Mumbai (Bombay)

Aftellen

Nog ongeveer twee weken en we kunnen vertrekken. De voorbereidingen zijn volop bezig.

De visa zijn in orde, we zijn de ambtelijke procedures nu al gewoon. En ze kennen er ook wat van op de Indiase visumdienst. Het formulier laat niets aan het toeval over, veiligheid voor alles. De Indiërs willen onze godsdienst en de namen en de geboorteplaatsen van onze ouders kennen. En zijn we geen afstammelingen van de erfvijand Pakistan? Waar zijn we de laatste jaren zoal op reis geweest? Hier moeten we ons noodgedwongen beperken, want de ruimte op het formulier is te klein.

Gelukkig zijn we beiden naar Brussel gegaan, want ze willen je in hoogsteigen persoon zien, waarom weten we niet, er worden geen vingerafdrukken genomen en er gebeurt geen lijfelijk onderzoek...

Onze foto's waren niet op het juiste formaat, de gebruikelijke afmetingen van Belgische pasfoto's komen niet overeen met de Indiase verwachtingen. Maar geen probleem, op de dienst staat een fotohokje waar je de goede foto's kan maken, 'for eight euro only'.

'En kunnen jullie bewijzen dat het adres dat op het aanvraagformulier staat, correspondeert met jullie echte adres?'

'Ja, natuurlijk, dat kan je toch zien als je onze identiteitskaart inleest.' 'Uiteraard, kunnen we nakijken, maar we moeten de scan afdrukken, it's five euro'. En dan nog het visumrecht van 50 euro en de procedure kan starten. Een week later kunnen we onze pas met het visum afhalen met het fantastische voorrecht dat we dan niet met zijn tweeën moeten komen.

De bagage klaarmaken, een vervelende klus, stellen we uit tot het laatste moment, maar we denken toch al aan onze apotheek, je moet immers op alles voorzien zijn: deet, antibiotica, maag- en darmtabletten, O.R.S., paracetamol, en wat al meer. De inentingen zijn nog in orde en gelukkig is malaria in India geen probleem.

We reizen met 9 personen en hoera, ik ben eens niet de oudste, er is iemand die net een jaar ouder is. De groep bestaat uit 3 Belgen, 4 Nederlanders en 2 Nieuw-Zeelanders. Wij vertrekken vanaf Schiphol met Emirates (hopelijk de Airbus 380-800!) en vliegen via Dubai naar Chennai, het oude koloniale Madras aan de oostkust. Over de zuidelijke tip reizen we naar Goa om te eindigen in Mumbai (Bombay) in het westen.

Het is mijn tweede trip naar India, voor Magda de derde. In 2013 waren we in het noorden, met Delhi, Varanasi, Agra en hun regio, voor we naar Nepal en Tibet trokken. Maar zuidelijk India is anders, meer jungle, met kleinere dorpen, rijstvelden en tempels. En de mensen zijn er nog kleurrijker gekleed. Natuurlijk zijn er de onvermijdelijke grote steden Mumbai, Goa en Chennai. We weten uit ervaring al een beetje wat ons te wachten staat: een aanval op al onze zintuigen, een mooi maar arm land met vriendelijke mensen, een andere manier van leven in soms niet zo hygiënische omstandigheden met alle gevolgen van dien, niet in het minst voor het maag- en darmsysteem... Een geruststelling: mijn galblaas ben ik al kwijtgespeeld na een infectie op de vorige reis naar India. Dit kan me geen tweede keer overkomen.

We kunnen amper nog wachten...

Annie & Geert

Goede reis!

Gerardo van de Italiaanse les

Ook goede reis gewenst!
Luc, heb je de cursus Italiaans meegedaan naar India?
Je had wel 85% maar ik 90% haha...